Peranan Guru Agama Terhadap Murid
1. Menyedari bahawa mereka bagai
role model
2. Menanamkan perasaan cinta dan taat kepada Allah
3. Mendedahkan dan memahamkan murid kepada pelbagai bentuk ibadah wajib, kelebihan, ancaman, cara melaksanakan serta kaitan dengan kehidupan di dunia dan akhirat
4. Memotivasikan murid untuk melaksanakan amalan agama dalam kehidupan seharian
2. Menanamkan perasaan cinta dan taat kepada Allah
3. Mendedahkan dan memahamkan murid kepada pelbagai bentuk ibadah wajib, kelebihan, ancaman, cara melaksanakan serta kaitan dengan kehidupan di dunia dan akhirat
4. Memotivasikan murid untuk melaksanakan amalan agama dalam kehidupan seharian
Peranan Guru Agama Dalam Pengajaran
& Pembelajaran (P & P)
1. Guru bukan sekadar pengajar tetapi
dia juga pendidik
2. Guru perlu menguasai dasar
pendidikan dan cara-cara
mengajar yang berkesan
3. Mementingkan konsep di dalam
pengajaran
4. Sentiasa mengunakan pendekatan
motivasi
5. Mengusai pengurusan bilik darjah
Peranan Guru Menanamkan Kecintaan terhadap
Agama -Wan Bakar Wan Dagang (1991)
1. Menanamkan asas agama yang kukuh
2. Menanam minit beragama dan
sensitif kepadanya
3. Menggerak dan menaikkan emosi
murid supaya cintakan
agama
4. Membasmi kejahilan beragama
berasaskan pendidikan
Islam
5. Melahirkan Jailul Qur'an di
kalangan murid
6. Meningkatkan cara hidup Islam
dikalangan murid
7. Mewujudkan nafsu mutmainnah
dikalangan murid
8. Mewujudkan ciri-ciri tamadun
Islam di sekolah dan
luar sekolah
9. Membanteras kemungkaran dan
kesesatan dikalangan
dengan cara yang baik
10. Membentuk iklim sekolah dengan
nilai agama Keterampilan yang perlu dimilikki
oleh Guru Agama
1. Lebih berdidikasi
2. Cemerlang melaksanakan tugas
3. Membantu murid untuk menjadi
seorang muslim yang
berakhlak, berilmu, beriman, beramal dan bertaqwa
4. Memahami falsafah, matlamat dan
hasrat pendidikan
Islam
5. Meningkatkan ilmu yang sedia ada
6. Pendekatan pengajaran yang boleh
menimbulkan minat
pelajar
7. Menguatkan ukhuwwah dan gerakan
sesama guru
pendidikan Islam
8. Kepimpinan dan sahsiah yang
mempunyai pemikiran yang
mantap, rasional, bijaksana dan matlamat yang jelas
9. Menjadi seorang murabbi, muaddib,
dai'e dan qaid
Peranan Guru dalam Meningkatkan Mutu
Pendidikan - Syed Lutfi (1994)
1. Guru adalah agen perubahan dalam
mencapai matlamat
pendidikan
2. Guru berperanan sebagai pengajar,
pendidik dalam
membentuk sikap, nilai dan akhlak
3. Sentiasa memikirkan cara-cara
memperbaiki kualiti
pendidikan
4. Memperbanyakkan latihan, tunjuk
ajar, kelas tambahan
dan sebagainya untuk memastikan murid dapat menguasai ilmu
5. Sentiasa melengkap dan
mempertingkatkan ilmunya
6. Sentiasa inovatif dalam
menyampaikan pengajarannya
7. Menampilkan karisma kepimpinannya
8. Bijak memberi pertimbangan kepada
kepelbagaian sikap
murid
9. Bertindak sebagai pemberi galakan
dan bimbingan
10. Malaksanakan amanah pendidikan
dengan penuh
berkualiti
Tanggungjawab Guru Terhadap Ibu Bapa
1. Menghormati tanggungjawab utama
ibu bapa terhadap anak- anak
mereka dan berusaha mewujudkan hubungan mesra dan kerjasama yang
erat anatara intitusi pendidikan dengan rumah tangga
2. Menganggap semua maklumat yang diberi oleh ibu bapa tentang keadaan rumah tangga atau anak mereka sebagai sulit dan tidak akan membocorkannya kepada sesiapa kecuali kepada merka yang berhak mengetahuinya
3. Memberi maklumat kepada ibu bapa demi kepentingan anak- anak mereka dan menggunakan maklumat yang diterima daripada ibu bapa secara teliti dan bijaksana
2. Menganggap semua maklumat yang diberi oleh ibu bapa tentang keadaan rumah tangga atau anak mereka sebagai sulit dan tidak akan membocorkannya kepada sesiapa kecuali kepada merka yang berhak mengetahuinya
3. Memberi maklumat kepada ibu bapa demi kepentingan anak- anak mereka dan menggunakan maklumat yang diterima daripada ibu bapa secara teliti dan bijaksana
4. Mengelakan diri daripada menggunakan atau dipengaruhi oleh
kedudukan sosial dan ekonomi ibu bapa murid
5. Mengelakkan diri daripada mengelurkan kata-kata atau melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan kepercayaan pelajar terhadap ibu bapa atau penjaga mereka
5. Mengelakkan diri daripada mengelurkan kata-kata atau melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan kepercayaan pelajar terhadap ibu bapa atau penjaga mereka
Tanggungjawab Terhadap Masyarakat
& Negara
1. Mengelakkan diri daripada menyebarkan sesuatu ajaran yang boleh merosakkan kepentingan murid, masyarakat, negara ataupun yang bertentangan dengan rukun negara
1. Mengelakkan diri daripada menyebarkan sesuatu ajaran yang boleh merosakkan kepentingan murid, masyarakat, negara ataupun yang bertentangan dengan rukun negara
2. Memupuk dalam diri setiap murid
sikap dan nilai yang
boleh membantu dan membimbing mereka untuk menjadi warganegara yang
taat setia, bertanggungjawab dan berguna serta menghormati adanya
perbezaan kebudayaan, keturunan dan agama
3. Menghormati masyarakat tempat
beliau berkhidmat dan
memenuhi segala tanggungjawab sebagai seorang warga negara dan
sentiasa sanggup mengambil bahagian dalam sebarang kegiatan masyarakat
4. Menggalakkan kerjasama dan
persefahaman di antara
guru dengan ibu bapa dan institusi pendidikan dengan masyarakat
5. Memberi sumbangan cergas untuk
meninggikan kehidupan
moral, kebudayaan dan kecendikiawan masyarakat
6. Berpegang kepada tingkah laku
sopan yang diterima
oleh masyarakat dan menjalani kehidupan seharian dengan baik
Tanggungjawab Terhadap Rakan Sejawat
& Profesion Perguruan
1. Mengelakkan diri daripada membuat sebarang kenyataan atau ulasan yang boleh mencemarkan nama baik seorang guru di hadapan murid atau ibu bapa, atau berbuat sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah seorang guru
2. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang boleh menjejaskan kecekapannya sebagai guru
3. Berusaha bersungguh-sungguh dalam menunaikan tanggungjawab dengan rajin dan mengekalkannya sejajar dengan kemajuan ikhtisas dan sosial
4. Sentiasa bersedia membantu rakan sejawat terutamanya mereka yang baru dalam profesion perguruan
5. Sentiasa mengawal diri supaya tidak mencemarkan nama baik profesion perguruan
6. Menjadi ahli sesebuah pertubuhan guru
1. Mengelakkan diri daripada membuat sebarang kenyataan atau ulasan yang boleh mencemarkan nama baik seorang guru di hadapan murid atau ibu bapa, atau berbuat sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah seorang guru
2. Tidak melibatkan diri dengan kegiatan yang boleh menjejaskan kecekapannya sebagai guru
3. Berusaha bersungguh-sungguh dalam menunaikan tanggungjawab dengan rajin dan mengekalkannya sejajar dengan kemajuan ikhtisas dan sosial
4. Sentiasa bersedia membantu rakan sejawat terutamanya mereka yang baru dalam profesion perguruan
5. Sentiasa mengawal diri supaya tidak mencemarkan nama baik profesion perguruan
6. Menjadi ahli sesebuah pertubuhan guru
Sifat-Sifat Guru Pendidikan Islam - Abdul Halim Muhammadi (1991)
1. Sifat zuhud (mendidik kerana mencari keredhaan Allah S.W.T)
2. Kebersihan diri luaran dan dalaman
3. Menjaga kehebatan dan kehormatan diri
4. Sebagai bapa atau ibu dalam menghadapi muridnya
5. Memahami tabiat muridnya
1. Sifat zuhud (mendidik kerana mencari keredhaan Allah S.W.T)
2. Kebersihan diri luaran dan dalaman
3. Menjaga kehebatan dan kehormatan diri
4. Sebagai bapa atau ibu dalam menghadapi muridnya
5. Memahami tabiat muridnya
Sifat-Sifat Guru Pendidikan Islam -Abdullah Ishak (1989)
1. Memilikki ilmu dan kaedah pengajaran
2. Ketokohan dan kperibadian guru
3. Memberi ilmu kerana Allah
4. Kebijaksanaan dan kematangan
5. BErsifat kasih sayang
6. Perwatakkan guru
1. Memilikki ilmu dan kaedah pengajaran
2. Ketokohan dan kperibadian guru
3. Memberi ilmu kerana Allah
4. Kebijaksanaan dan kematangan
5. BErsifat kasih sayang
6. Perwatakkan guru
Sifat-Sifat Guru Pendidikan Islam - Abdullah Nasih Ulwan (1981)
1. Ikhlas
2. Bertaqwa
3. Berilmu pengetahuan
4. Pemaaf
5. Bertanggungjawab
1. Ikhlas
2. Bertaqwa
3. Berilmu pengetahuan
4. Pemaaf
5. Bertanggungjawab
Sifat-Sifat Guru yang Disukai Murid - Atan Long (1993)
1. Mempunyai emosi yang stabil dan mental yang sihat
2. Mempunyai badan yang sihat dan sahsiah yang dinamik
3. Mempunyai kecerdasan otak yang lebih tinggi dari kebanyakkan orang
4. Mempunyai sifat yang kreatif, imiginasi dan ikhtiar
5. Mempunyai suara dan tingkah laku yang beradab
6. Bertata tertib, bertimbang rasa, mempunyai simpati dan bijaksana dalam menghadapi masalah
7. Sabar
8. Jujur
9. Tegas
10. Menepati masa dan berkebolehan mengurus
11. Mempunyai sikap yang positif dan menggalakkan
12. Memberi bimbingan yang demokratik
13. Menjaga status ikhtisas perguruan
1. Mempunyai emosi yang stabil dan mental yang sihat
2. Mempunyai badan yang sihat dan sahsiah yang dinamik
3. Mempunyai kecerdasan otak yang lebih tinggi dari kebanyakkan orang
4. Mempunyai sifat yang kreatif, imiginasi dan ikhtiar
5. Mempunyai suara dan tingkah laku yang beradab
6. Bertata tertib, bertimbang rasa, mempunyai simpati dan bijaksana dalam menghadapi masalah
7. Sabar
8. Jujur
9. Tegas
10. Menepati masa dan berkebolehan mengurus
11. Mempunyai sikap yang positif dan menggalakkan
12. Memberi bimbingan yang demokratik
13. Menjaga status ikhtisas perguruan
Sifat Guru Yang Tidak Baik
1. Garang, membebel, tidak pernah senyum, suka memerli dan mudah hilang sabar
2. Tidak membantu kerja-kerja di sekolah, tidak menerangkan pelajaran dan tugasan secara jelas serta bekerja tanpa perancangan
3. Berat sebelah, pilih kasih dan menyukai pelajar tertentu
4. Besar diri, sombong. Angkuh, susah menerima pandangan dan tidak menyedari muridnya keluar kelas
5. Tiada pendirian, keras kepala, tidak bertimbang rasa, terlalu tegas dan membuat huru hara
6. Tidak adil dalam peperiksaan dan pemberian markah ujian dan peperiksaan
7. Tidak memberikan perhatian terhadap perasaan murid, memalukan murid di hadapan teman sekelas dan memanjangkan masa pembelajaran
8. Tidak berminat untuk mengenali murid dan latar belakang mereka
9. Pemberian tugasan dan kerja rumah tanpa sewajarnya
1. Garang, membebel, tidak pernah senyum, suka memerli dan mudah hilang sabar
2. Tidak membantu kerja-kerja di sekolah, tidak menerangkan pelajaran dan tugasan secara jelas serta bekerja tanpa perancangan
3. Berat sebelah, pilih kasih dan menyukai pelajar tertentu
4. Besar diri, sombong. Angkuh, susah menerima pandangan dan tidak menyedari muridnya keluar kelas
5. Tiada pendirian, keras kepala, tidak bertimbang rasa, terlalu tegas dan membuat huru hara
6. Tidak adil dalam peperiksaan dan pemberian markah ujian dan peperiksaan
7. Tidak memberikan perhatian terhadap perasaan murid, memalukan murid di hadapan teman sekelas dan memanjangkan masa pembelajaran
8. Tidak berminat untuk mengenali murid dan latar belakang mereka
9. Pemberian tugasan dan kerja rumah tanpa sewajarnya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan